رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

نگارنده این سطور بعد از اعلام اسامی 6نفر داوطلب ریاست جمهوری چهاردهم از سوی شورای نگهبان باتوجه به این‌که در 3سال اخیر مقاله‌های متعددی درباره عدم تحقق وعده‌های دولت سیزدهم، ناکارآمدی و فساد بعضی از وزیران و یا معاونانشان، افزایش بی‌رویه قیمت بسیاری از کالاها و مایحتاج زندگی، وضعیت نابسامان بورس، رشد سرسام‌آور بهای ارز و دلار و آن‌چه که در چهار سال اخیر از عملکرد رئیس مجلس می‌دانست بنا را بر این گذاشت تا از مسعود پزشکیان پشتیبانی نماید آن هم نه صرفا به دلیل این که مورد تایید بسیاری از اصلاح‌طلبان بود بلکه بدان جهت که تنها نماینده مجلس شورای اسلامی و مسئولی بود که در مرگ «مهسا امینی» از طریق رسانه ملی نظر خود را گفت و از نحوه برخورد با وی با شهامت و صراحت انتقاد نمود.

و از همه مهمتر فرازی از نامه 53 نهج‌البلاغه را یادآور شد که مولای متقیان علی(ع) خطاب به مالک‌اشتر می‌فرمایند و از قول پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) به مالک متذکر می‌گردند: «در جامعه باید مردم بتوانند بدون لکنت زبان در برابر حاکمان از حق خود دفاع نمایند» و بر همین اساس بود که در نشست استاندار یزد با فعالین سیاسی و نمایندگان احزاب و روسای ستادهای کاندیداهای ریاست جمهوری مورخ 29/3/1403 به اطلاع حاضران رساندم که ان‌شاء‌الله زمینه‌هایی فراهم گردد تا آرای مردم به فرد اصلحی تعلق بگیرد که دولتش بتواند وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم افسارگسیخته موجود را حداقل همانند دوران دولت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی سامان دهد و وضع زندگی میلیون‌ها نفر حقوق‌بگیر حداقلی و بویژه بازنشستگان که با گرانی مایحتاج روزانه از 120 تا بیش از 500 درصد روبرو هستند سامان یابد بدان امید که رئیس‌جمهور آینده ضمن این که ارادت خاص خود را به مقام رهبری ابراز می‌نماید بتواند از تخلفات عیان و آشکار گشت ارشاد و طرح نور بگوید و از فسادهایی نظیر فساد «چای دبش» و «کوروش کمپانی» و متاسفانه فساد بعضی از وزیران و معاونان دولت سیزدهم جلوگیری نماید و مقامات اجرایی استان‌ها هم پاسخگو باشند و از جمله بخواهند و بتوانند از دریافت حقوق‌های نجومی آن عده از مدیران بی‌تجربه و بی‌عرضه و ناکارآمد که با توصیه این یا آن و آن‌گونه که گفته می‌شود گاه با سفارش بعضی از نمایندگان روی کار آمده‌اند جلوگیری نمایند.

دکتر مهران فاطمی استاندار یزد همانند چهار نفر کاندیدای ریاست جمهوری که در مناظرات انتخاباتی آن‌چه که در این 3سال بر مردم گذشته بود را نادیده می‌گرفتند و از مسعود پزشکیان می‌خواستند اعلام نماید که در آینده ادامه‌دهنده راه دکتر حسن روحانی و در نهایت «دولت سوم روحانی» است. در روزهای پایانی دوره اول رای دادن بویژه روزهای پنجشنبه و جمعه برخلاف وظیفه‌ای که قانون بر عهده مقامات اجرایی از جمله فرمانداران و استانداران گذاشته است با انتشار اطلاعیه‌ای که از طریق پست به درب خانه‌های مردم فرستاد و با پیام تلفنی مردم یزد را تشویق به رای دادن به کاندیدای خاص می‌نمود نگارنده وظیفه دانستم از ایشان درخواست نمایم پاسخ دهد: در انتشار بیانیه خود با عنوان «هم‌استانی عزیزم» برابر با چه قانون و دستورالعملی با پول ملت نامه‌ای همراه با عکس تمام قد خود در کنار عکس شهید آیت‌ا… سید ابراهیم رئیسی با درج متن جانبدارانه و تبلیغاتی به نفع یکی از کاندیداها آن هم در زمانی که مقامات اجرایی انتخابات نباید له یا علیه کاندیدایی بگویند و بنویسند از طریق پست فرستاده و با پیام تلفنی با منازل مردم تماس گرفته تا در واقع به نفع کاندیدای مورد نظر جبهه پایداری رای بدهند ضمنا مشخص نماید مصداق دو بیت شعری که در پایان بیانیه خود نوشته ‌کیست؟ این دو بیت جهت اطلاع خوانندگان درج می‌گردد:

«همه سر به سر دست نیکی برید/ جهان جهان را به بد مسپرید
نخوانند بر ما کسی آفرین/ چو ویران بود بوم ایران زمین»
منظور چه کسی یا کدام یک از کاندیداها می‌باشند؟ و آیا این اقدام و این‌گونه نگارش تخلفی آشکار نمی‌باشد؟ در نهایت از مهران فاطمی درخواست نمودم بنویسد در این رابطه:

«1- چه مبلغی از بودجه استانداری هزینه نموده‌ است؟

2- چرا و به چه علت از ناتوانی‌های دولت یازدهم و دوازدهم گفته ‌است؟

3- چرا از عدم تحقق وعده‌های دولت سیزدهم نظیر ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد یک میلیون شغل در سال نگفته ‌است؟

4- چرا به افزایش شدید ارزش دلار و ارز اشاره ننموده ‌است؟

5- چرا به قیمت گوشت مرغ کیلویی یکصد هزار تومان و گوشت گوسفند کیلویی بیش از هفتصد هزار تومان اشاره نکرده‌ است؟

6- مگر 6 نفر داوطلب که به عنوان رجل سیاسی مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند از جمله شرایط «فعال، پرکار و آگاه به مبانی انقلاب اسلامی» نداشته‌اند؟

7- آیا در 44 سال اخیر استانداری سراغ دارد که در شب و روز قبل از انتخابات تحت پوشش تبلیغ برای کاندیدای مورد نظر خود و تخریب دیگر کاندیداها این‌گونه فضاسازی نموده باشد؟

8- مقام دنیوی چه ارزشی دارد که انسان با لطائف‌الحیل خود را آلوده به هر اقدامی نماید؟»

ضمنا جامعه روحانیت باید پاسخ دهد چرا حوزه علمیه قم دروس هفته را تعطیل نمود تا طلاب به روستاها اعزام شوند و به نفع یک کاندیدا تبلیغ نمایند؟

آیا تعطیلی حوزه و رفتن روحانیون به مناطق و روستاها و تبلیغ برای یک کاندیدا و گاه با بافتن لاطائلاتی نظیر جملاتی که علیرضا پناهیان روی منبر می‌گوید و مستمعان پاسخ می‌دهند و در واقع قداست مجلس سرور آزادگان حضرت حسین‌بن علی(ع) را نادیده می‌گیرند که بعضا در فضای مجازی منتشر گردیده مورد تایید اسلام است؟ آیا فقیهان و عالمان و مجتهدان و آن عده از روحانیونی که به سعید جلیلی رای نداده‌اند کاری برخلاف دین انجام داده‌اند؟ آیا مدیر حوزه علمیه که باید پاسخگوی این‌گونه عملکردها باشد در 45 سال دوران انقلاب اسلامی سراغ دارد که برای تبلیغ یک کاندیدا حوزه را تعطیل نموده باشند؟ و آیا گردانندگان حوزه‌های علمیه می‌دانند در ایام تبلیغ در کنار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه آلاف التحیه والثناء در تعریف و تمجید سعید جلیلی چه‌ها که گفتند و علیه مسعود پزشکیان چه تهمت‌هایی که نزدند و در یک کلام نتیجه آراء و این‌که حتی کمتر از پنجاه درصد از واجدین شرایط رای داده‌اند و بیش از پنجاه درصد رای نداده‌اند نباید روحانیت از رفتارهای این‌چنینی که تاکنون انجام داده است دست بردارد و برای بازگرداندن آن همه ارزش و اعتبار از دست رفته: به خود آید و در رفتارهای نادرست خویش بیندیشد؟

پیش از فرا رسیدن هشتم تیرماه نامه‌ای به شرح زیر با امضای سید محمد کاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد در فضای مجازی منتشر گردید که با اشاره به آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» نوشته بود:
«در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاهد دو نوع تفکر در عرصه رقابت هستیم.

تفکر اول تفکر غرب‌گرایانه که با انواع زر و زور و تزویر و افراد گوناگون که بعضاً جدا شده از تفکر ولایی انقلاب هستند می‌خواهد برای چندمین‌بار قدرت اجرایی کشور را به دست بگیرد.

تفکر دوم تفکر خودباورانه و اعتماد به ظرفیت‌های درونی همراه با روحیه انقلابی و جهادی و معتقد به نظام ولائی کشور.

امروز متاسفاته تفکر اول، تمامی عِدّه و عُدّه خود را جمع کرده و از درون و بیرون برای رسیدن به قدرت عملاً به وحدت کلمه رسیدند اما مع‌الاسف تفکر ارزشی و انقلابی هنوز نتوانسته است؛ به وحدت و انسجام کلمه برسد. بدون تردید در صورت عدم اتحاد نیروهای جبهه‌ی انقلاب، علاوه بر سرخوردگی نیروهای ارزشی حاضر در کف میدان، یا موجب هزینه مجدد برای انتخابات مرحله دوم خواهد شد یا در مرحله اول خدای ناکرده امر مهم اجرایی کشور را به تفکر غربگرایانه واگذار خواهد کرد. لذا خواسته تمامی نیروهای مکتبی و ارزشی، انقلابی و ولایی، اتحاد در عرصه‌ی جبهه‌ی انقلاب قبل از رسیدن هشتم تیرماه است. این خواسته، خواسته‌ی معقول، مشروع و مایوس‌کننده دشمنان خواهد بود بنابراین از همه‌ی نامزدهای تفکر شهید جمهور، رئیسی عزیز می‌خواهیم تا در مسیر عهد خود وفادار بوده و هرچه زودتر خود و ستادها و هواداران خود را به وحدت کلمه و معرفی یک نامزد و حمایت از یک نامزد خاص دعوت نمایند. تخلف از این امر بدون تردید موجب خساراتی جبران‌ناپذیر و شادی دشمنان و دلزدگی دوستان خواهد بود. یزد- سید محمد کاظم مدرسی»

همگان می‌دانند پرسشگری در اسلام جایگاه والایی دارد در احادیث اسلامی نقل شده است: که حضرت فاطمه سلام‌الله علیها فرمود «ثوابی که به پاسخگو داده می‌شود آن اندازه زیاد است که مروارید و گوهرهای آن میان زمین و آسمان را پر می‌کند» و از پنجمین امام شیعیان حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام نقل گردیده که فرمود: «بر در علم و دانش قفلی است که با سوال و پرسش گشوده می‌شود.»

بنابراین از سید محمد کاظم مدرسی درخواست می‌گردد پاسخ دهد چگونه تشخیص داده است شش نفر فقیه و شش نفر حقوقدان شورای نگهبان نفهمیده و نسنجیده فردی را تایید نموده‌اند که تفکر غرب‌گرایانه داشته و با انواع زر و زور و تزویر و در کنار افراد گوناگون و جدا شده از تفکر ولایی و انقلاب می‌خواهند قدرت اجرایی کشور را به دست گیرند از همه مهم‌تر اکنون که به قول ایشان اکثریت رای‌دهندگان به اصطلاح نیروهای مکتبی و ارزشی و انقلابی و ولایی را انتخاب ننموده‌ و به عبارتی حداقل 4 سال آنان را در سایه نگه داشته‌اند چه می‌گوید و چه نظریه‌ای دارد و اطلاعیه صادر شده را با معیار دعوت مردم و خود به تقوی چگونه توجیه می‌کند و چه پاسخی دارد و چگونه در جایگاه مهم و با عظمت نمازجمعه می‌تواند پاسخگوی بیانیه صادر شده باشد بویژه این اتهام سنگین و بی‌پایه «زر و زور و تزویر» آیا این است رسالت روحانیت متعهد و مسوول؟

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/E5f4o

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا